הנה באה הרכבת …
לאט לאט יורדים קטרי הדיזל מן הפסים ואת מקומם תופסים קטרים חשמליים. לקטרים החשמליים יתרונות רבים על-פני קטרי הדיזל – הם יעילים יותר מבחינה אנרגטית, ידידותיים לסביבה כי אינם פולטים מזהמים ומצטיינים ביחס גבוה בין עוצמה למשקל מה שמאפשר האצה מהירה וגרירת משאות כבדים.
הקטרים פועלים באמצעות מנועים חשמליים שניזונים מכבלי חשמל עיליים תוך מגע מתמיד באמצעות מכשיר מיוחד שמותקן על גג הקטר.
הקטרים של חברת "אלסטום" מיוצרים באחדות ממדינות אירופה ולעיתים מורכבים מחלקים ורכיבים שממגיעים ממדינות שונות.
שלושת חלקי הגג של קטר חדש שהוזמן על-ידי רכבת ישראל היו עשויים יציקת אלומיניום עבה שמיוצרת בפולין.
הקטר שלנו הגיע לחניון מוסך הרכבת שבלוד לאחר מסע ארוך בגשם ובשלג על גבי משאית ענק ומשם דרך אחד מנמלי אירופה.
להפתעת נציגי חברת אלסטום בישראל בבואם למסור את הקטר התגלתה על גבי הרכיבים הפנימיים של הקטר אבקה לבנה ככל הנראה תחמוצת אלומיניום שנשרה מחלקו הפנימי של הגג והתפזרה בכל רחבי הקטר.
מערכות הקטר כוללות שנאים, ממירים ומערכות בקרה שתפקידם לשלוט ולווסת את החשמל שמניע את מנועי הרכבת ואת מערכותיה השונות.
מחליטים להחליף את הגג
לאחר שסיירנו במרחבים הפנימיים של הקטר המשוכלל ביטא באזננו נציג אלסטום את הדחיפות במסירת הקטר לרכבת ישראל, אך בד בבד את החשש שאבקת תחמוצת האלומיניום שממשיכה לנשור מהגג אינה תופעה חולפת והם שוקלים להחליף את הגג בגג חדש שמיוצר במפעלי החברה בפולין.
לאחר כשנה שבמהלכה מתנהלת ברקע מלחמת חרבות ברזל נפל הפור והוחלט לייבא גג חדש לקטר, אך הזיהום של תחמוצת האלומיניום בכל רחבי הקטר ובתוך מערכותיו נותר בעינו.
מרוצים עד הגג
לאחר שנגרר למוסכי הרכבת בקרבת נמלי חיפה והקישון, המתין הקטר תחת סככה מיוחדת שבה נעשים הטיפולים לקטרים ולקרונות הרכבת.
חברתנו לקחה על עצמה את משימת הטיהור של מערכות הקטר ממזהמים.
המשימה המורכבת הצריכה אישור מוקדם לשיטות לציוד ולחומרים בהם נעשה שימוש הן מצד אנשי חברת אלסטום בארץ ובאירופה כמו-גם נציגי רכבת ישראל, קיבלנו תדריכי בטיחות קפדניים בשל המקום הרגיש, וכל זאת תחת איום בנפילת רקטות או פיצוץ כטבמי"ם שמקורם בלבנון.
חרף כל הקשיים המשימה בוצעה במלואה תוך 3 ימי עבודה אינטנסיביים.
הגג החדש מפולין כבר הגיע ובקרוב נוכל לראות את הקטר המשוכלל מניע רכבות ארוכות עמוסות בנוסעים בכל רחבי הארץ.